Sunday, December 16, 2012

Helsingfors och tillbaka igen

Huj vad jag är slut nu igen. I tisdags var det The Hobbit premiär så där passligt mitt i natten. Filmen var härlig och jag verkar redan ha snappat upp en favorit karaktär. Tänker inte säga desto mer om filmen för att undvika spoilers.

Sedan på torsdag satte sig flickan på tåget och reste ut i den stora vida världen. Eller, till Helsingfors i varje fall. Gudars skymningen jag har aldrig känt mig så småstads-flicka som när jag steg av tåget vid central stationen. Som tur stod E redan färdigt på perongen och väntade på mig, så jag kunde krampaktigt hänga i hans jackärm. Så hemskt var det väl inte, men nog banne mig höll jag mig nära honom hela vägen till lägenheten. Kändes nästan spännande att sitta på en spårvagn för första gången i sitt liv och det hjälpte ju inte att jag nästa fick hjärtslag när fötterna plötsligt rör sig fastän resten är stilla... tills jag märkte att vi satt vid en skarv, vilket förklarade det hela...

Plånboken undergick också en förbannat snabb diet tack vare Fantasiapelit och Morticia. Som tur har jag övertygat mig om att pengarna som for var bra investeringar på längden, så jag har ingen morkkis över saken mer!

På lördagen firades även Es födelsedag i ett litet men väldigt trevligt sällskap och då fick jag en skymt av H:fors nattliga liv. Kvällen sparkades av vid Virgin Oil Co., sedan blev det flammande spektakel vid... ett ställe och kvällen avslutades vid Corona. Jag tror stället hette det i varje fall... Blev nog mest att hänga med de som faktiskt kände staden och hoppas att de visste var de var. Det var kul att spela biljard så där på riktigt och ännu roligare var det att komma fram till att jag nog har en viss talang. Det gick faktiskt ganska bra, även om jag nog är väldigt grön ännu. Kanske nått man kunde tänkas öva på bara man hinner och/eller kan?

Fick också gjort några insikter under den här resan, främst om mig själv och hurudan jag är... på gott och ont. Mirakel har sitt pris, mer än det orkar jag inte skriva om saken här.

No comments:

Post a Comment